2010. február 4., csütörtök

Elmélkedő Rózsafüzér



Elmélkedő rózsafüzér

(háromszor öttizedes)



A rózsafüzér elénk tárja Krisztus Urunk földi életét: gyermekkorát és engedelmességét a Szűzanyának; megváltó szenvedését és kereszthalálát, engedelmességet gyakorolva a mennyei Atya iránt; dicsőséges feltámadását, valamint a Szűzanya mennybevételét. Az „Üdvözlégyet" ismételve Krisztust és a Szűzanyát látjuk lelki szemünk előtt. Szemlélve életük titkait, mindennapi életünkhöz kapunk eligazítást, segítséget. A rózsafüzér elmélkedő formája még jobban elősegíti ezt azzal, hogy kibontja az egyes titkokat, rávilágítva Jézus és Mária életének részleteire.


ÖRVENDETES RÓZSAFÜZÉR


A tized előtt olvassuk el a megfelelő szentírási idézetet, majd a tized végén rövid csendet tartva gondolkozzunk el ennek gyümölcséről. Ha tartjuk az „engesztelő öt elsőszombatot” (ismertetve az imafüzér végén), akkor minden szombaton egy-egy titokról elmélkedjünk a szentírási idézet, a titok gyümölcse és az Üdvözlégyekbe foglalt titkot kibontó mondatok segítségével.


I. tized: Az angyali üdvözlet.

Szentírás: „Az angyal belépett hozzá és megszólította: «Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Veled van az Úr!»” (Lk 1,28)


A titok gyümölcse: a Szűzanya alázatosságának csodálata.

Titkok:


1. Akit Te, Szent Szűz, a Szentlélektől fogantál.

2. Aki „igen” szavadat angyal által kérte Tőled.

3. Aki „igen” szavadra gyermekeddé lett.

4. Akit Te mint Istenembert szíved alatt hordoztál.

5. Aki Téged minden bűntől szeplőtelenül megóvott.

6. Aki Téged a Szentlélek által kegyelemmel teljessé tett.

7. Aki egész lényedet iránta való imádással és ujjongással töltötte be.

8. Akivel együtt minket is szívedben hordozol.

9. Akinek foganása által minden fogamzást megszentelsz.

10. Akinek nevéért Téged is szívből szeretünk.



II. tized: A látogatás.


Szentírás: „Amikor Erzsébet meghallotta Mária köszöntését, örömében megmozdult méhében a gyermek, maga Erzsébet pedig eltelt Szentlélekkel. Hangosan felkiáltott: «Áldott vagy az asszonyok között és áldott a méhed gyümölcse!”» (Lk 1,41-42)


A titok gyümölcse: a felebaráti szeretet.


1. Akit Te, Szent Szűz, Erzsébetet látogatván hordoztál.

2. Akinek szeretete a Te szeretetedet is naggyá tette.

3. Akit imádva hordtál hegyen-völgyön át.

4. Akinek szeretete egész életedet meghatározta.

5. Akivel útjaidon minden embert megáldottál.

6. Akinek jelenlétével megszentelted Zakariás házát.

7. Aki Erzsébetben nagy tiszteletet ébresztett irántad.

8. Aki méhedből megszentelte Erzsébet házában az előhírnököt.

9. Akinek kegyelme sugallta neked az Úr magasztaló énekét.

10. Aki minket is irányítson a felebaráti szeretetre.


III. tized: Betlehem.


Szentírás: „Mária megszülte elsőszülött fiát, bepólyálta és jászolba fektette, mert nem jutott nekik szállás.” (Lk 2,7)


A titok gyümölcse: az egyszerű, megelégedett élet.


1. Akit Te, Szent Szűz, a világra szültél.

2. Aki Téged is részesített önkéntes szegénységében.

3. Aki Téged kegyelméből szenvedésének társává tett.

4. Akinek születése életünk hajnalfakadása lett.

5. Akit Te, mint Istenedet és Uradat, szegényes jászolba fektettél.

6. Akit a jászolban csodálattal eltelve imádtál.

7. Akinek végtelen szeretete a barlang szegénységét feledtette.

8. Akit Te anyai szeretettel szívedhez szorítottál.

9. Akit Te a szegény pásztorok ölébe helyeztél.

10. Aki mindenkinek a szívébe költözik, aki Őt keresi.



IV. tized: A bemutatás.


Szentírás: „Amikor elteltek a mózesi törvényben megszabott tisztulás napjai, felvitték Jeruzsálembe, hogy bemutassák az Úrnak, ahogy az Úr törvénye parancsolja: «Minden elsőszülött fiút az Úrnak kell szentelni.»” (Lk 2,22-23)


A titok gyümölcse: engedelmesség.


1. Akit Te, Szent Szűz, a templomban bemutattál.

2. Akit Te, Szent Szűz, a mennyei Atyának felajánlottál.

3. Akit a mennyei Atya öröktől fogva áldozati Bárányunknak elfogadott.

4. Aki a templomot Atyja trónjának és saját lakóhelyének nyilvánította.

5. Akiben az agg Simeon a világ Megváltóját felismerte.

6. Akit az agg Simeon a pogányok világosságának nevezett.

7. Akinek személyén ezentúl minden emberi sors eldől.

8. Aki földi életében Téged szenvedőtársnak választott.

9. Akit Te egész életében mint igazi áldozati bárányt az Atya kezébe ajánlottál.

10. Akit kérünk, hogy bennünk is gyarapítsa a szerető engedelmességet.


V. tized: A megtalálás.


Szentírás: „Három nap múlva akadtak rá a templomban, ott ült a tanítók közt, hallgatta és kérdezgette őket.” (Lk 2,46)


A titok gyümölcse: öröm afölött, hogy Jézust megtaláltuk életünkben.


1. Akit Te, Szent Szűz, a templomban megtaláltál.

2. Aki tudtod nélkül visszamaradt a templomban.

3. Akinek abban kellett lennie, ami az Atyáé.

4. Akinek elveszítése három napig gyötrelemben tartott.

5. Akinek keresésében anyai szíved vágytól epedt.

6. Akit nagy fájdalommal éjjel-nappal kerestél.

7. Akit csodálatodra a bölcsek körében találtál meg.

8. Akinek kinyilvánítottad, hogy még nem érted meg küldetését.

9. Akinek isteni válaszát szívedbe rejtetted.

10. Aki minket is segítsen lemondani a legkedvesebbről, ha Isten úgy akarja.


FÁJDALMAS RÓZSAFÜZÉR.


I. tized: Szenvedés az Olajfák hegyén


Szentírás: „…[Jézust] Halálfélelem kerítette hatalmába, és még buzgóbban imádkozott. Verejtéke mint megannyi vércsepp hullott a földre.” (Lk 22,44-45)


A titok gyümölcse: bánat bűneink fölött.


1. Aki érettünk vérrel verejtékezett.

2. Aki érettünk a halál keserűségét megízlelte.

3. Aki bűneinktől irtózott.

4. Akinek lelki szenvedését sokan tudomásul sem veszik.

5. Akit közömbösségünk végtelenül levert.

6. Aki legnagyobb elhagyatottságában Atyjára bízta magát.

7. Aki hiába keresett az alvó apostoloknál vigaszt.

8. Aki vért izzadva is igent mondott a keresztre.

9. Aki királyi szabadságában szembenézett a halállal.

10. Akit kérünk, hogy növelje bennünk is az Atya iránti odaadást.


II. tized: Az ostorozás.


Szentírás: „Erre Pilátus előhozatta Jézust és megostoroztatta.” (Jn 19,1)


A titok gyümölcse: a szív tisztasága.


1. Akit érettünk megostoroztak.

2. Akit Pilátus ártatlannak tartott és mégis elítélt.

3. Aki megengedte, hogy mint áldozati báránnyal bánjanak vele.

4. Akinek a megostorozás számtalan sebet okozott.

5. Akinek szent testét az ostor ólomgolyói szaggatták.

6. Aki megengedte, hogy meztelenségét saját vére takarja.

7. Akinek nem nyílt panaszra ajka, midőn érettünk szenvedett.

8. Aki szenvedésével a halál büntetésétől akart megmenteni minket.

9. Aki testi bűneinket magára vállalta.

10. Aki szenvedése által indítson minket bűnbánatra.


III. tized: A töviskorona.


Szentírás: „[Jézust] Megfosztották ruhájától, bíborszínű köntöst vetettek rá. Tövisből koszorút fontak, fejére tették, jobb kezébe pedig nádszálat adtak.” (Mt 27,28-29)


A titok gyümölcse: bátorság.


1. Akit érettünk tövissel koronáztak.

2. Akire vörös rongyot borítottak gúnyból.

3. Akinek nádszálat adtak a kezébe.

4. Akinek szent fejét a töviskoszorú megsebezte.

5. Akivel a bűnösök durva játékot űztek.

6. Akinek szent arcába vágtak.

7. Akinek szent arcát leköpték.

8. Akinek bátorsága a bűnök elleni harcunk záloga.

9. Akinek örökös királysága előtt a menny és a föld térdet hajt.

10. Akit kérünk, hogy megaláztatása által bátorítson minket.


IV. tized: A kereszthordozás.


Szentírás: „[Jézus] Maga vitte keresztjét míg oda nem ért az úgynevezett Koponyák-helyére, amelyet héberül Golgotának hívnak.” (Jn 19,17)


A titok gyümölcse: türelem.


1. Aki érettünk a keresztet hordozta.

2. Akit ártatlanul latrok halálára ítéltek.

3. Aki a keresztet szívesen vette vállára.

4. Aki bűneinket vállán hordozta a Golgotára.

5. Aki háromszori elesésében Anyja közelségéből erőt merített.

6. Aki Atyja iránti engedelmességből mindháromszor fölkelt és továbbment.

7. Aki Cirenei Simont elhalmozta kegyelmével.

8. Aki halálra gyötörten a síró asszonyokat vigasztalta.

9. Aki Veronikának emlékként saját arcmását hagyta.

10. Aki adjon nekünk is türelmet a kereszthordozásban.


V. tized: Keresztre feszítés.


Szentírás: „Jézus ekkor hangosan felkiáltott: «Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet.» E szavakkal kilehelte lelkét.” (Lk 23,46)


A titok gyümölcse: kitartás Isten mellett.


1. Akit érettünk keresztre feszítettek.

2. Akit evésben-ivásban való mértéktelenségünk miatt ecettel itattak.

3. Aki meztelenül a keresztfára dobva erkölcstelenségünk miatt akart engesztelni.

4. Akit szemed láttára a keresztfára feszítettek.

5. Akit kereszten függve szenvedni láttál.

6. Aki halálfájdalmában oly nagy szeretettel bocsátott meg kínzóinak.

7. Aki a kereszten a jobb latornak megígérte a paradicsomot.

8. Aki az isteni elhagyatottságot is el akarta szenvedni értünk.

9. Aki végső nagy szeretetében Téged, Szűzanya, anyánkul adott.

10. Aki adjon nekünk is kegyelmet, hogy úgy álljunk az Isten mellett, ahogyan Te a kereszt alatt álltál.



DICSŐSÉGES RÓZSAFÜZÉR.


I. tized: A feltámadás.


Szentírás: „[Az asszonyok] Amint bementek a sírba, jobbról egy fehér ruhába öltözött ifjút láttak, amint ott ült. Megrémültek. De az megszólította őket: «Ne féljetek! Ti a keresztre feszített názáreti Jézust keresitek. Feltámadt, nincs itt. Nézzétek, itt a hely, ahová tették.»” (Mk 16,5-6)


A titok gyümölcse: hit és bizalom.


1, Aki halottaiból föltámadott.

2. Akinek győzedelmes lelke a Szentháromsággal egyesült.

3. Akinek győzedelmes lelke emberi testét birtokba vette.

4. Aki testestül-lelkestül a sírból előjött.

5. Aki Téged, Szent Szűz, elsőként megvigasztalt.

6. Aki a világ végéig minden szenvedő lelket megvigasztal.

7. Aki mindenkit a győzelem és megdicsőülés útjára hív.

8. Aki gyengeségeinket és gyarlóságainkat győzelemre változtatja.

9. Aki egyedül feltámadása és örök élete minden lénynek.

10. Akit kérünk, hogy nekünk is adjon föltámadást és örök életet.


II. tized: A mennybemenetel.


Szentírás: „Urunk Jézus, miután szólt hozzájuk, fölment a mennybe, elfoglalta helyét az Isten jobbján.” (Mk 16,19)


A titok gyümölcse: remény.


1. Aki a mennybe fölment.

2. Aki dicsőséges föltámadása után övéinek ú megjelent.

3. Aki tanítványait hitben és szeretetben megerősítette.

4. Aki apostolait küldte az egész világra igét hirdetni.

5. Aki apostolainak hatalmat adott a bűnök megbocsátására.

6. Aki a benne való reményt tanítványaiban a vértanúságra megerősítette.

7. Aki övéi szeme láttára a mennyei Atyához fölemelkedett.

8. Aki előrement nekünk is helyet készíteni Atyjánál.

9. Aki halála és feltámadása által a mennyei Atyát kiengesztelte.

10. Aki növelje bennünk az örök élet reményét.


III. tized: A Szentlélek elküldése.


Szentírás: „Mindannyiukat eltöltötte a Szentlélek és különböző nyelveken kezdtek beszélni, úgy, ahogy a Lélek szólásra indította őket.” (ApCsel 2,4)


A titok gyümölcse: szeretet, amely Istentől ered és Istenhez tér vissza.


1. Aki nekünk a Szentlelket elküldte.

2. Aki tanítványainak meghagyta, hogy imádkozva várják a Szentlelket.

3. Akinek tanítványai a Szűzanyával együtt a Szentlélek eljöveteléért imádkoztak.

4. Aki Szentlelkét tüzes nyelvek alakjában küldte el tanítványainak.

5. Aki a Szentlélek által tanítványai értelmét megvilágosította.

6. Akinek Szentlelke az apostolokat az igehirdetésben segítette.

7. Aki tanítványait a Szentlélek által átformálta.

8. Aki Szentlelkét az Egyházba küldte mint maradandó teremtő erőt.

9. Akinek Szentlelke az Egyházat csodás hatalommal és erővel a világ végéig vezeti.

10. Aki a Szentlélek erejével minket is betölt és megszentel.


IV. tized: Jézus édesanyját a mennybe emeli.


Szentírás: „Az égen nagy jel tűnt föl: egy asszony, öltözete a nap, lába alatt a hold, fején tizenkét csillagból korona.” (Jel 12,1)


A titok gyümölcse: esedezés a jó halál kegyelméért.


1. Aki Téged, Szent Szűz, a mennybe fölvett.

2. Aki Téged, Szent Szűz, földi életedben mennyei reménnyel töltött el.

3. Aki halálos ágyadnál láthatatlanul jelen volt.

4. Aki egész életedet áldozatként elfogadta.

5. Aki Isten iránti szeretetedet a legmagasabb fokra emelte.

6. Aki nem engedte meg, hogy tested az enyészeté legyen.

7. Aki Téged, Szent Szűz, elsőként vett föl a mennybe testestül-lelkestül.

8. Aki Téged, Szent Szűz, a mennyben örökké dicsér az égiek előtt.

9. Aki Téged, Szent Szűz, az emberek és angyalok fölé emelt.

10. Aki közbenjárásodra bennünket is fogadjon be örök országába.


V. tized: A mennyei koronázás.


Szentírás: „Te vagy Jeruzsálem büszkesége, te vagy Izrael nagy öröme, te vagy népünk nagy dicsősége! Ezt mind a saját kezeddel vitted végbe, jót tettél Izraellel, s az Istennek kedve tellett benne.” (Judit 15,9-10)


A titok gyümölcse: bizalmunk Máriában.


1. Aki Téged, Szent Szűz, a mennyben megkoronázott.

2. Aki Neked, Szűzanyánk, a mennyben az első helyet fenntartotta.

3. Aki Téged, Szent Szűz, az angyalok és szentek királynőjévé koronázott.

4. Aki Téged, Szent Szűz, nekünk gondviselő anyánkká rendelt.

5. Aki Téged, Szent Szűz, a mennyei kincsek kiosztójává rendelt.

6. Aki Téged, Szent Szűz, minden kegyelem közvetítőjévé rendelt.

7. Aki közbenjárásodnak oly nagy erőt adott.

8. Aki Téged, Szent Szűz, a világon oly nagy csodákkal kitüntetett.

9. Aki az emberektől Szent Szívednek tiszteletét elvárja.

10. Aki Szent Szíved közbenjárására minket is a mennyországba vegyen.



A SZŰZANYA SZEPLŐTELEN SZÍVÉNEK TISZTELETE

Az elsőszombati engesztelő ájtatosság

Lucia nővérnek 1925. december 10-én Pontevedrában megjelent a Szűzanya a kis Jézussal és így szólt hozzá: „Leányom, nézd a szívemet, melyet tövisek vesznek körül, melyekkel a hálátlan emberek káromlással és háládatlan cselekedeteikkel állandóan átszúrják. Legalább te próbálj vigasztalni és add közre, hogy megígérem, mindazokat, akik öt hónapon keresztül mindig az első szombaton gyónnak és szentáldozáshoz járulnak, egy rózsafüzért imádkoznak és 15 percen át a rózsafüzér 15 titkának átelmélkedésével elidőznek nálam, azzal a szándékkal, hogy azáltal engeszteljenek, támogatni fogom haláluk órájában minden kegyelemmel, ami e lelkek üdvösségéhez szükséges”. A Mária Szeplőtelen Szívével szemben elkövetett sértések és káromlások öt fajtája, amiért engesztelnünk kell: 1. a szeplőtelen fogantatással szembeni, 2. a szüzességével szembeni, 3. az istenanyaságával szembeni káromlások, melyek egyúttal annak elutasításai is, hogy az emberek édesanyjának ismerjék el, 4. azokért, akik nyilvánosan arra törekednek, hogy a gyermekszívekbe e szeplőtelen anyával szemben közömbösséget, megvetést, sőt még gyűlöletet is oltsanak, 5. azokért, akik közvetlenül a szentképeiben gyalázzák. Az ájtatosság érvényességéhez szükséges, hogy egymás után következő öt első szombaton elvégezve a gyónást, szentmisén vegyünk részt, szentáldozáshoz járuljunk, imádkozzunk el egy rózsafüzért és egy negyedórát elmélkedjünk a rózsafüzér valamelyik titkáról. Amennyiben az „öt engesztelő első szombatot" egymás után háromszor tartjuk, sorra vehetjük a 15 titkot, minden első szombaton egyet-egyet. (Lásd a megjegyzést az Elmélkedő rózsafüzér első titkánál.). Mindezt tudatosan, azzal a kifejezett szándékkal végezzük, hogy a Szűzanyát ért megbántásokért ajánljuk fel engesztelésként. A szentgyónást az elsőszombatot megelőző napokban, tehát első pénteken is el lehet végezni, de kifejezetten az engesztelés szándékával kell azt fölajánlani.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése